بهترین پیشوای عالم
أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَى اللّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ قُل لاَّ
أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِکْرَى لِلْعَالَمِینَ
اینان کسانى هستند که خدا هدایتشان کرده است پس به هدایت آنان اقتدا کن بگو
من از شما هیچ مزدى بر این [رسالت] نمیطلبم این [قرآن] جز تذکرى براى جهانیان نیست
پیروى از هدایت پیامبران، اقتدا به هدایت الهى است. «هَدَى اللَّه
فَبِهُداهمُ اقتَدِه»
نام و یاد و راه اولیاى خدا باید زنده بماند و نوآورىها
نباید ارزشهاى پیشین را از یاد ببرد. «فبهداهُمُ اقتَدِه»
ارزش انسان به خط
فکرى و سیرهى عملى اوست. (فرمود: «فَبِهُداهُمُ اقتده»، و نفرموده: «بهم
اقتَدِه»).
نسخ ادیان گذشته، به معناى بطلان اصول و کلیّات آنها نیست، خط کلّى
انبیا باید تداوم یابد. «فَبِهُداهمُ اقتَدَه»
موفّقترین انسان باید از کمالات
و اخلاق نیک و روش استوار پیشینیان بهرهمند شود. «فَبِهداهمُ اقتَده»
اهداف
تمام انبیا، یکى است. (زیرا اقتدا به انبیایى که اهداف متضادّى دارند ممکن نیست).
«فبهداهم اقتده»
دلیل و نتیجه ى پیروى، باید هدایت یافتگى باشد. «هَدَى اللَّه
فبهداهم اقتده»
مبلّغ نباید به دنیاطلبى، گرایش داشته و به آن متّهم شود. «قل
لاأسئلکم»
یکى از تفاوتهاى پیامبران با دیگر مدّعیان آن است که هدف پیامبران،
مادیات نیست. «لا أسئلکم»
انبیا، مایه ى یادآورى انسانهاى فراموشکار و
غافلند. «ذِکرى»
اسلام، دین جهانى است. «ذکرى للعالمین»
آیه شماره 90 از سوره مبارکه الأنعام